Week 9: Karimenga - Reisverslag uit Bolgatanga, Ghana van Bas en Jorien - WaarBenJij.nu Week 9: Karimenga - Reisverslag uit Bolgatanga, Ghana van Bas en Jorien - WaarBenJij.nu

Week 9: Karimenga

Door: Bas en Jorien

Blijf op de hoogte en volg Bas en Jorien

17 Maart 2012 | Ghana, Bolgatanga

(verslag en foto's bij week 8 toegevoegd).
Bulika!

Weer een drukke week achter de rug.

Maandag is er hout gehaald voor een grote leestafel in de bieb. Bas is deze week begonnen aan het ontwerp van de tafel en het zagen van het frame. Ondertussen doe ik een inventarisatie van alle boeken en is er een categoriesysteem bedacht. De komende 2 weken ga ik hard op zoek naar een geschikt persoon binnen de community, die in de bieb kan gaan werken, hopelijk betaald vanuit de winsten van de Green House. Er zijn in iedergeval 3 leuke vrouwen die in Karimenga zijn komen wonen met hun trouwen en zij hebben alledrie de middelbare school afgemaakt. Ik hoop dat 1 van hen de positie krijgt en wil vervullen.
Op dinsdag gaan we naar Meet Africa en krijgen we Fra-Fra lessen (lokale taal uit Bolga) en koken we met de andere vrijwilligers een lokaal gerecht; deze week TZ met groundnut soup. Lekker! Mijn nieuwe jurk is af en na een klein beetje verstelwerk thuis, is hij perfect. Erg blij mee, vooral met de reacties van alle locals, haha.

Onze weken hebben in het teken gestaan van ' de reiziger'. In de Green House was het druk en wij hebben daar heerlijk wat avonden met een colaatje zitten kletsen met de gasten. Van een meisje uit Chili die daar antroposofische geneeskunde studeert en ons het begrip couch-surfing leert (gratis slapen bij wildvreemden die ook in het couch-surfing netwerk actief zijn), tot David; een blanke Zuid Afrikaan, die al 5 jaar met zijn Landrover Afrika doorreist en de mooiste verhalen heeft over het verkrijgen van visums en grensposten. Maar ook 4 oudere Nederlanders, die het land met jeep en chauffeur verkenden en waarvan er 2 in Accra zijn komen wonen en een business school aan het opstarten zijn. 'De reiziger' heeft een open blik en mijdt de toeristische trekpleisters en is op zoek naar de cultuur en de mensen. Leuke ontmoetingen en een echte aanvulling op ons avontuur hier. Je bent nooit te oud om te reizen...

De tussenstand van de huwelijksaanzoeken is niet meer geheel eerlijk, want alle vrouwen vragen aan mij of ze met Bas mogen trouwen, dus gaan de punten dan naar mij of naar Bas? We houden de stand op Bas 21 tegen Jorien 6 ofzo:-).
Overige tussenstanden: kwijtgeraakte kilo's moeten we thuis kijken, een bruine teint wint Bas, Malaria ben ik weer op kop met 1 tegen 0. (In Bolga konden we binnen 30 minuten een bloedtest laten afnemen en kregen de uitslag: Malaria. Twee pilletjes per dag voor 3 dagen en ik ben er vanaf en voel me uitstekend).

Wat gaat de tijd toch hard. Onze lokale vrienden zijn nu al bedroefd dat wij binnenkort vertrekken en zeker de kinderen vinden het helemaaaal niet leuk dat wij weer weggaan. We zouden het hier prima nog een hele tijd kunnen uithouden samen en genieten enorm. Wij vertrekken zeker weten met een dubbel gevoel.

• 17 Maart 2012 - 12:59

Astrid:

Wederom superleuk om te lezen wat jullie allemaal beleven en dat alles heel goed gaat. Jo, jij kan ook niet naar het buienland zonder wat onder de leden te krijgen he! Maar gelukkig is alles weer goed afgelopen :-) Hier begint de lente eindelijk een beetje door te komen. We kunnen wellicht van de week al tegen de 20 graden aan gaan lopen. Daar waren we aan toe! En dus ben ik vandaag maar eens begonnen met de voorjaarsschoonmaak ;-) Ik kijk weer uit naar jullie volgende verslag!

Dikke kus van Assie

• 17 Maart 2012 - 13:05

Frank:

Ja, de tijd gaat clichematig snel maar de herinnering is eeuwig moet je maar denken. Wat zal dat wennen zijn als jullie weer terug zijn, maar hier is het ook goed. Geniet nog even van de laatste weken en mocht het toch ondragelijk worden dan kunnen jullie je wederzijds laten uithuwelijken... Liefs, Frank

• 17 Maart 2012 - 13:24

Bob En Joke:

Hallo lieverds,
    Leuk om jullie verhaal weer te lezen.
    Ben benieuwt naar je nieuwe jurk Jorien? En natuurlijk leuk om weer nieuwe mensen te ontmoeten met allemaal hun verhalen en belevenissen. Malaria heb jij weer. Vervelend maar dankzij alle voorzorg maatregelen daarom goed en snel te behandelen? Nou daar vinden ze het misschien niet leuk dat jullie weg gaan MAAR...... wij (ik) zou het heerlijk vinden om jullie weer te zien en vast te houden. Maar geniet er samen nog de laatste weken van. Hier gaat alles gewoon door en geen bijzonderheden.Het wordt hier al weer lente! Heerlijk! Hele dikke kus van ons

• 17 Maart 2012 - 14:38

Joke:

Jaha leuke foto's en jurk!! Staat je erg mooi. Duurde weer even voordat de foto´s erbij stonden! hihi Liefs

• 18 Maart 2012 - 15:49

Daan, Gio En Lessie:

Ha vriendjes, leuk om weer wat van jullie te horen. We kunnen ons goed voorstellen dat het een maf idee is dat jullie over een maand weer 'gewoon' naar Nederland komen. Zal wederom een soort cultuurshock zijn nu jullie jezelf 'semi-afrikanen' mogen noemen. Wij hebben er enorm veel zin in om jullie weer te zien. Als jullie de aapjes gaan missen dan komen jullie maar langs, want we hebben er hier in huis op het moment ook 1, luisterend naar de naam Alessio :)

XXX van ons

• 21 Maart 2012 - 08:56

Jeremy:

Gaat goed daar zo te lezen, heel leuk en heel goed wat jullie doen daar, keep it up. de mensen daar zijn heel blij met jullie. ik ken het gevoel dat je niet meer weg wil...Afrika is geweldig.
    Ik had echt spijt toen ik net een uur terug was in Nederland...je gaat het missen, dus geniet!!!

• 21 Maart 2012 - 09:54

Nicolien:

Geweldig wat jullie daar doen. Niet alleen helpen, maar ook nog wat van het land zien. De dienstplicht is hier afgeschaft maar eigenlijk moest iedereen voordat hij aan een vaste baan begint dit voor een halfjaar doen. Hartelijke groet Co en Nicolien

• 23 Maart 2012 - 02:53

Janneke:

Gaaf hoor, om alles zo te lezen over jullie ervaringen!
    En zo te zien hebben jullie aardig wat werk al verricht, erg knap.
    Zo makkelijk is het niet, daar een begin te maken, was m'n eigen ervaring ;-)
    Ik mis alleen wel mijn broertje met z'n supermooie nieuwe voetbalschoenen op die foto van het voetbalteam :p hahaha
    Heel veel plezier nog daar! En doe Ibrahim en de rest de groetjes.

Groetjes,
    Janneke