Week 2: Karimenga - Reisverslag uit Accra, Ghana van Bas en Jorien - WaarBenJij.nu Week 2: Karimenga - Reisverslag uit Accra, Ghana van Bas en Jorien - WaarBenJij.nu

Week 2: Karimenga

Door: Jorien

Blijf op de hoogte en volg Bas en Jorien

24 Januari 2012 | Ghana, Accra

Het dorp Karimenga ligt aan de weg van Tamale naar Bolga. Op Google maps (Karamenga) zie je 2 grote gebouwen. De meest noordelijke is van de kerk, die daaronder de school. Ons gastgezin woont 3 compounds, (is rondje met lemen hutten. Ieder rondje huisvest een gezin/familie) daar ten zuid-oosten van. Onze vader heet Yaro, moeder Fati, jongste zusje van 6 is Mary, dan zusje Mamboera, zij is 10. Dan broertje Isaac, hij is 15. Onze andere 2 broers ontmoeten wij vrijdag, dat zijn Jacob en Godwin (17 en 21?). Zij wonen bij hun school, verder weg. Fati en Isaac spreken Engels. Onze hut is voorzien van deur, dak, bed en ruimte voor onze tassen, prima dus! Vrijdagmiddag spenderen wij onder een boom, om het gezin een beetje te leren kennen en het Mampulsi (lokale taal) onder de knie te krijgen. Zaterdag gaan wij kijken bij ons bouwproject; de Green House. Wij pleisteren de wanden van een nieuw aan te leggen visvijver en storten cement bij de ingang van Nino's Library. Ook al hebben wij geen enkel idee hoe dit gedaan zou moeten worden, er wordt volledig op ons vertrouwd. Als wij vragen:' is it ok?' , krijg je standaard als antwoord: 'if you think it's ok, then it's ok!'. Gelukkig is er Ibrahim, de man die dit project vanuit Bolga cooordineert om ons e.e.a. te leren.
Tot op heden hebben wij geen luie Afrikaan ontmoet. Iedereen is iets aan het kopen, aan het verkopen, of gaat naar school of werkt in de stad. Met uitzondering van de oudere mannen die onder een boom de dag doorbrengen met kaarten, radio luisteren en kletsen. De vrouwen hebben het zaar. Hun leven staat in het teken van zorgen, van 04.00 tot 22.00, met hopelijk na de lunch een beetje rusten. Respect.
Gisteren heb ik (Jorien) onze eerste was gedaan met hulp van (schaam mij diep, 8 kinderen) en met de kinderen in de bibliotheek Engelse boekjes gelezen. Bas heeft het werk bij de visvijver tot zover afgemaakt als kon.
Wij voelen ons goed, zijn al redelijk gesettled en hebben maar af en toe moeite het het eten (ontbijtdrapje Koko(?) met gember-pepersmaak en alle stukjes gedroogde vis in werkelijk al het eten wat onze moeder klaarmaakt).
Wij hadden stroopwafels meegebracht en die vonden ze 'lekker ding'. De Nederlandse woorden hebben ze geleerd van eerdere vrijwilligers.
Huwelijksaanzoeken tot aan vandaag; Bas vs. Jorien, 2-0.
Vanavond speelt Ghana in de African Cup of Nations en de buurman heeft een generator, dus dan weet je waar wij zitten...

• 24 Januari 2012 - 14:51

Frank H:

Kan het kloppen dat de tekst niet doorkomt? Liefs

• 24 Januari 2012 - 16:13

Maaike Huussen:

Kan eindelijk de tekst lezen :)

Wat fijn dat jullie zo goed zijn ontvangen in het warme Afrika! Volgens mij kom je echt in een 'warm bad' en heb je opeens een grote familie erbij!
    Ik lees dat jullie al hard aan het werk zijn, dus ook ontzettend veel van het land zien (de mooie en de mindere kanten). Ik hoop dat jullie nog veel meer mooie verhalen kunnen schrijven!
    Geniet ervan,
    Liefs Maaike

• 24 Januari 2012 - 16:18

Milou:

Oh wow, krijg reiskriebels als ik dit allemaal lees en zie! Dan lijkt Mexico ineens al heeeel erg lang geleden!

• 24 Januari 2012 - 16:25

Jacqueline:

Hoi! Wat ziet het er indrukwekkend uit, jullie doen daar goed werk! Geniet van alle ervaringen en ik zal jullie blijven volgen. Zag mijn backpack op een foto langskomen, doe hem de groetjes ;-)

Liefs

• 24 Januari 2012 - 16:26

Astrid:

Wat gaaf zeg! Ook superleuk om de foto's te zien, zo krijg je echt een beeld bij wat jullie doen en waar jullie zitten :-) Blijf vooral schrijven en foto's sturen!

Dikke kus As

Ps: wat huwelijksaanzoeken betreft; ik denk dat aan het einde van de rit het aantal niet meer te tellen is bij beiden ;-)

• 24 Januari 2012 - 17:46

Mirjam De Vries:

Heerlijk, nieuws. Het ziet er allemaal heel goed uit. Ben net klaar met kijken en lezen en op tv de wedstrijd van Ghana tegen Botswana als achtergrond. Perfect. Zou zo weer terug willen naar Afrika.
    Veel plezier samen. Mooie foto's ook.

• 24 Januari 2012 - 19:39

Bob En Joke:

Lieve Bas en Jorien,
    Wat fijn om iets van jullie te horen en door middel van de mooie foto´s te zien waar jullie zijn en al mee bezig zijn. Boffen dat Ghana gewonnen heeft. FEESTJE!! Kijken uit naar jullie volgende bericht! Genieten samen. Dikke kus

• 24 Januari 2012 - 19:40

Sab En Jel:

WOW! Wat goed en leuk om te zien en te lezen dat het jullie goed gaat. Ik had wel verwacht dat jullie erg moesten wennen, maar fijn dat het omschakelen soepel verloopt.
    Nou, we kijken al uit naar de komende avonturen!
    X van ons

• 24 Januari 2012 - 20:37

Carmen:

hier wordt ik helemaal blij van zo´n uitgebreid verslag en mooie foto´s! liefs, ook van peter en tadeo en maite, xxxx carmen

• 24 Januari 2012 - 21:27

Daan En Gio:

Ha vriendjes,

Onwerkelijk om jullie op de foto's te zien temidden van het Afrikaanse landschap, maar wel supercool! Jorien, je bent gewoon een echte hippie geworden joh! Zonder gein, diep respect voor het feit dat jullie dit gewoon aan het doen zijn. Geniet met volle teugen, ook van het Kokopapje :) Grote kans dat je het gaat missen als je straks weer terug bent.

Groetjes van jullie vriendjes

• 25 Januari 2012 - 12:32

Frank H:

Gaaf zeg en echt wel een schattig huisje met zelfs bloemen in de "achtertuin". Is het al duidelijk hoeveel (kamelen) jullie opbrengen op de huwelijksmarkt? Er zal vast wat te onderhandelen zijn. Leuk om zo op de hoogte te blijven. Geniet er van en knuffel, Frank

• 25 Januari 2012 - 16:21

Anjo:

Wat fijn dat jullie goed zijn aangekomen en dat jullie het naar jullie zin hebben!
    Hoop dat jullie beide niet uitgehuwelijkt worden!
    Het voordeel van zo klein en lief huisje dat je zo klaar bent met schoonmaken!!
    Geniet en dikke kus.

• 26 Januari 2012 - 08:06

Janneke En Astrid:

Wutenga!! Wat super leuk om te zien dat jullie onze kado's hebben gegeven!! Is het nog gelukt met de envelop met de stick? Heel erg bedankt!! Veel plezier nog! Groetjes Janneke en Astrid

• 26 Januari 2012 - 11:02

Arwin En Erik:

Super leuk om dit te lezen.

• 27 Januari 2012 - 13:44

Oma Cornelissen:

dag Jorien, ik zit in de bibliotheek met de compu naar de mooie fotoos en verslagen te kijken. Ik zie dat je lekker bezig bent, ga zo door, tot ziens in april, groetjes aan Bas, Oma Cornelissen.

• 28 Januari 2012 - 20:50

Gerry En Suzan:

Ha Jorien en Bas,
    Ook wij vinden het erg leuk dat jullie zo snel al veel foto's en een verslag hebben geplaatst. Leuk hutje!
    Die temperaturen daar (staan steeds op de site) lijkt me wel heftig. Jullie zullen wel naar airco verlangen af en toe?!? Hier begint het nu echt te vriezen. T'is niet eerlijk verdeeld (ook qua temperatuur).
    liefs, Gerry en Suzan

• 29 Januari 2012 - 01:01

Eline :

Lieve Bas en Jorien,

Wat super leuk om foto's te zien! Jullie maken zeker heel veel bijzondere dingen mee. Gelukkig zijn jullie veilig aangekomen en ik wens jullie nog heeeel veel plezier daar .

Liefs Eline

• 29 Januari 2012 - 16:11

Gerda Bos:

Lieve Bas en Jorien leuk om een bericht van jullie te horen en te zien.
    Geniet ervan en ik kijk uit naar jullie nieuwe verhalen.
    Liefs van de bosjes