Week 10: Karimenga - Reisverslag uit Bolgatanga, Ghana van Bas en Jorien - WaarBenJij.nu Week 10: Karimenga - Reisverslag uit Bolgatanga, Ghana van Bas en Jorien - WaarBenJij.nu

Week 10: Karimenga

Door: Bas en Jorien

Blijf op de hoogte en volg Bas en Jorien

27 Maart 2012 | Ghana, Bolgatanga

Dag lieve lezers,

Hier weer een berichtje uit Bolga, waar het (verrassend) warm is. Wij lazen dat jullie ook een heerlijk weekend hebben gehad met mooi lenteweer, dat is goed nieuws!
Onze week heeft in het teken gestaan van ons vertrek, maar ook van het afronden van onze eigen werkzaamheden.
Voor de bieb heb ik (Jorien) een opvolgster gevonden, die morgen begint. We werken dan nog een kleine week samen en dan draag ik het aan haar over. Ik ben erg blij met Charity, want zij woont in het dorp en heeft geen baantje. Ze is al getrouwd, dus ze gaat ook nergens meer naartoe en is heel enthousiast. De inventarisatie van alle boeken is volgende week ook afgerond en dan is er een categoriesysteem en zijn alle boeken genummerd.
Op school heb ik getracht een evaulatie te doen met de leraren, maar dit ging niet zoals gehoopt, om alle te bedenken redenen waarom je iets niet kan afspreken met ‘ Ghanezen’; niet aanwezig, niet voorbereid, slapen tijdens de meeting, ja zeggen en nee doen en vooral wijzen naar anderen als ze ergens op worden aangesproken, etc. Maar na overleg met een aantal ouderen is er besloten om een meeting te organiseren met het dorp om feedback te vragen over het schoolsysteem en de aanwezige leraren en vervolgens een brief te sturen aan de Onderwijsbond met mijn observeringen van de afgelopen maanden. Dit zou er voor moeten zorgen dat ofwel de leraren vervangen worden, of dat er een nieuwe supervisor wordt aangesteld.
Deze week heb ik; eindelijk een hele middag een baby’tje meegedragen op mijn rug (lekker knus), fufu leren maken (stampen!), mij de barsten gevreten aan koekjes (dat kan je hier weleens overkomen, ik droom zelfs over eten) en extra genoten van ons gastgezin.
Ik weet zeker dat Karimenga vooruit zal blijven gaan en dat wat ik hier heb bijgedragen veel betekenis heeft gehad voor niet alleen mezelf, maar ook voor de gemeenschap. Ik ben hier klaar en ga met een tevreden gevoel op reis.
Nu wij hier bijna weggaan verlangen Bas en ik langzaamaan weer naar onze families, vrienden, werk (ja, echt) en water uit de kraan, want wat is dat toch een luxe!
Lieve groetjes en tot het volgende bericht!

Ik (Bas) ben afgelopen week druk bezig geweest met de tafel voor de bieb. Goed materiaal schijnt toch echt belangrijk te zijn en de frustratiefactor is afgelopen week een aantal keer flink opgelopen. Een botte zaag en scheve/gammele werkbank. Ik heb gelukkig eigen beitels meegenomen om in praktijk te brengen wat ik tijdens mijn middag houtbewerken heb geleerd. En om bij de afwezigheid van een boormachine gaten maken van 126 mm. Het hout splintert natuurlijk aan alle kanten en schuurpapier is zo dik als toiletpapier. De verf is in het ene blik veelst te dun, in de andere te dik en in de laatste staat een dik vel. In de hitte droogt de verf binnen een paar minuten, dus snel schilderen is aangeraden. En dan de kwasten; ik had een grote gekocht om lekker op te kunnen schieten, maar op de een of andere manier kwam de verf niet vanuit de kalebas via de kwast op de plank. De andere kwast deed dit wel redelijk, net als verharen. Als een hond in de rui. Tot zo ver is alles gelukt. Alle planken, het frame en de poten zijn gezaagd, geschuurd en geverfd. Nu het in elkaar zetten. Met spijkers, nou ja spijkers. Het ziet eruit als een spijker, maar wanneer je er op slaat dan buigt hij in een keurige hoek van 90 graden. Die spijker moet je er vervolgens uit zien te krijgen met een klauwhamer zonder handvat en dan weer een stukje verder proberen. Na een kleine anderhalf uur werken resulteerde dit in een kleine kortsluiting (wat wel weer knap is in een dorp zonder stroom). Vervolgens ben ik maar lekker dom en fysiek werk gaan doen: stenen maken. Heerlijk. Water en zand samen in een vormpje en dan twee dagen laten drogen.

Verder zijn we druk met het voorbereiden van ons afscheidsfeestje, aanstaande zaterdag. Het hele dorp is uitgenodigd, we hebben een dj met geluidsinstallatie gehuurd en natuurlijk een generator. Alle vrijwilligers komen langs en blijven slapen. Dat wordt echt top.
Volgende week woensdag vertrekken we richting de kust om vanuit daar 12 dagen rond te gaan reizen. Hier hebben we al erg veel zin in. Waar we minder zin in hebben, is om te vertrekken bij ons gastgezin. Daar gaan nog wel een aantal tranen om gelaten worden :(
Maar het vooruitzicht naar familie en vrienden in Nederland is des te leuker.

Wij gaan nu nog even de markt op en dan lekker met de tro-tro naar huis.
Tot snel! Liefs Bas en Jorien.

  • 27 Maart 2012 - 14:46

    Astrid:

    Internet tegoed op? Ik zat net helemaal in het verhaal en toen hield het ineens op, hahaha! Heel veel plezier a.s. zaterdag met jullie afscheidsfeessie en een hele goed verdere reis!! Hopelijk gaan jullie heel veel mooie dingen zien :-) Ik ben in alvast begonnen met de dagen af te tellen tot jullie weer thuiskomen....=D

    Dikke knuffels van Assie

  • 27 Maart 2012 - 14:55

    Frank:

    Veel plezier met het toeristisch slotakkoord. Liefs en tot gauw, Frank

  • 27 Maart 2012 - 17:07

    Anjo:

    Wat een mooie tijd hebben jullie daar en natuurlijk horen bij het afscheid dan ook tranen.
    Wij verheugen ons op jullie terugkeer en geniet van de koelte bij de kust!!

    kus anjo

  • 27 Maart 2012 - 17:42

    Agnes En Iris :

    :O Speculaas?! Welke shop in Bolga hebben jullie die gevonden? Zien jullie zaterdag!

  • 28 Maart 2012 - 06:25

    Bob :

    Lieve Jorien en Bas, het gemis naar jullie wordt alleen maar groter, zeker nu Joke ook in een ander deel van de wereld zit. Goed te horen en te zien dat jullie werk en gedachtengoed blijvend gewaardeerd achter blijft. Afscheid nemen van jullie nieuwe familie zal niet makkelijk zijn, maar de rondreis en daarna de thuiskomst zal veel vergoeden. Wens jullie veel plezier op het komend afscheidsfeest
    en rondreis door een stukje Afrika. Kijk er nu echt naar uit om jullie weer in onze armen te sluiten.
    Hou van jullie, veel liefs vanuit De Bilt.

  • 28 Maart 2012 - 18:55

    Daan, Gio En Lessie:

    Wat een gekkigheid, jullie komen bijna weer terug!Joepie! Heeeel veel plezier zaterdag. Misschien dat je ook nog een paar danslesjes kunt geven met Bas :)

    Geniet van jullie 12daagse trip!

  • 29 Maart 2012 - 10:01

    Gerda:

    Heerlijk om de verhalen van jullie te lezen. Veel plezier de laatste weken en x van de bosjes

  • 29 Maart 2012 - 15:27

    Sab En Jel:

    Het aftellen is nu echt begonnen...
    We kijken er echt naar uit dat jullie zometeen weer voet zetten op Nederlandse bodem!
    Ook weer heerlijk om jullie verhaal te lezen en te horen dat de malaria redelijk snel weer onder de duim was. Jorien, super vette jurk! Nog iets bruiner worden en je valt niet meer op...
    Bas, moeten we er nu vanuit gaan dat bij frustratie dom fysiek werk jou het best past?
    Fijn dat jullie echt een blijvende bijdrage hebben kunnen leveren aan de gemeenschap. We zijn trouwens ook erg benieuwd naar de pas verworven kookkunsten!

    Nou, geniet van zaterdag en de komende twee weken. Maar daarna heel snel hier naartoe! :D

    Liefs en X


  • 30 Maart 2012 - 08:01

    Inge:

    Ha Jorien,
    Goed om te lezen dat je ook wel weer zin hebt om naar huis te komen en weer te komen werken! :-) Geniet nog even van de laatste weken en tot snel!!
    Liefs Inge

  • 02 April 2012 - 08:55

    R&D VIAC:

    Hoi,

    Nou Bas, met al je klus ervaring kan je misschien ook het R&D hok een beetje gaan pimpen als je terugkomt :)

    Geniet nog even van de laatste 2 weken.

    Kiki, Kris en Peter

  • 03 April 2012 - 15:47

    Amarens:

    Wat gaaf om te zien dat de leappad goed gebruikt wordt!

    Zoen,
    Amarens

  • 17 April 2012 - 17:48

    Hello:

    hallo mijn broer dit je nieuwe vriend bernard heb je nederlanders mijn broer Ik hoop dat God zal u helpen om in de naam van Jezus zend mijn groeten aan je vrouw pls hier antwoord me waskeman@yahoo.com~~V hello my brother this you new friend Bernard have you get dutch my brother i hope god will help you to get in the name of Jesus send my hello to you wife pls reply me here waskeman@yahoo.com

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Bas en Jorien

Actief sinds 27 Dec. 2011
Verslag gelezen: 1110
Totaal aantal bezoekers 34664

Voorgaande reizen:

15 Januari 2012 - 17 April 2012

Ghana

Landen bezocht: