Week 4: Karimenga - Reisverslag uit Bolgatanga, Ghana van Bas en Jorien - WaarBenJij.nu Week 4: Karimenga - Reisverslag uit Bolgatanga, Ghana van Bas en Jorien - WaarBenJij.nu

Week 4: Karimenga

Door: Bas

Blijf op de hoogte en volg Bas en Jorien

07 Februari 2012 | Ghana, Bolgatanga

Onze derde week in Karimenga en alles loopt erg soepel. We weten inmiddels wat we kunnen verwachten en wat er verwacht wordt van ons.
Mijn nachten verlopen nog wel een beetje gebroken, maar dat komt omdat het ‘s avonds te warm is om de slaapzak te gaan liggen en ik zonder slaapzak om mij heen niet echt goed slaap. Ergens midden in de nacht besluit ik dan toch maar om erin te kruipen om vervolgens heerlijk te slapen tot een uur of 7. Dan gaat de wekker (Jorien moet namelijk op tijd op school zijn) en ontbijten we samen. We slapen trouwens er veel doordat het vroeg donker is, er weinig te doen is en door alle nieuwe ervaringen. Tussen half 9 en 9 uur is het meestal wel gebeurd. Vaak lezen we nog wat en proberen dan in slaap te vallen.

Na het ontbijt, wassen en tandenpoetsen stap ik meestal op de fiets naar the Green House. Daar aangekomen (2 minuten later) ga ik bedenken wat we die dag gaan doen. Als Ibrahim er is, dan bespreken we dit eerst samen en anders ga ik met een aantal jongens uit het dorp aan het werk. Emmanuel (Ema) en Mac zijn er het meest en hebben als taak ’s ochtends te vegen en de planten water te geven. De jongens krijgen hier in principe niet voor terug, maar waarschijnlijk gaat Ema op kosten van the Green House komend jaar naar school. Dit is een van de doelstelling van the Green House; de jongens en meisjes uit het dorp een vervolgopleiding te geven (lees: middelbare school).

Wat heb ik dan zoal gedaan vraag je je misschien af? Allereerst en erg gaaf; Ibrahim heeft me motor leren rijden (in ongeveer 15 min). Dus beste Jelle, Kevin en Marcel ik heb eindelijk op een motor gereden. Dit was alleen geen standaard motor. Erg jammer dat we nu geen foto’s kunnen uploaden, want ik ben het kabeltje vergeten. Die houden jullie nog te goed.

Verder hebben we afgelopen weekend verder gewerkt aan de fish pond en hem met water uit de White Volta gevuld. Nu alleen nog vissen vangen en dan zijn we klaar.

Afeglopen week heb ik een aantal sportlessen gegeven aan de klassen 5/6 (Jorien haar klas) en klas 3/4. Erg leuk om te doen en de kinderen zijn erg enthouseiast. Ze luisteren voor geen meter, maar dat verbeterd wel langzaam, omdat ze zien dat Jorien en ik proberen duidelijke regels te stellen tijdens de les.

Daarnaast heb ik een zonnepaneel liggen met een omvormer en een accu die inmiddels werkt en binnenkort op het dak gelegd kan worden. We kunnen dan mobiele telefoons, scheerapparaten en camera’s opladen. Voorheen moesten we naar het volgende dorp fietsen of naar Bolga.

Door een vorige vrijwilliger zijn er borden gemaakt die aan de weg geplaatst moeten worden. Zij verbleef ook in Karimenga, maar is vlak voor onze aankomst naar een project in Bolga gegaan. Vorig weekend was ze in Karimenga om haar verjaardag te vieren en hebben we de road signs afgerond. Nu alleen een vergunning regelen en dan kunnen bij de weg. Ik denk dat de vergunning er morgen kan zijn of ergens aan het einde van het jaar.

Zo! Hebben jullie een beetje een idee van mijn werkzaamheden. Ik vermaak me voorlopig nog wel even. Er is nog heel veel meer om te vertellen, maar mijn internettijd is bijna op.

Liefs en groeten Bas (en ook Jorien)

  • 07 Februari 2012 - 14:27

    Kevin:

    Gozer.... Goed bezig!!! Leuke verhalen zo. Fijne tijd nog en veel plezier!! Gr Kevin en Anne

  • 07 Februari 2012 - 15:55

    Amarens:

    Heerlijk om te lezen hoe jullie alles beleven. Is zo ver weg en toch ook weer niet. Liefs, Amarens

  • 07 Februari 2012 - 17:58

    Daan, Gio En Alessio:

    Ha Bassie,

    Klinkt goed allemaal. We zijn uiteraard weer benieuwd naar de foto's. Zijn jullie al een beetje gewend aan het eten?

  • 07 Februari 2012 - 18:49

    Frank H:

    Hi Bas, leuk verhaal. Vraagje: hoe komen ze aan die zonnepaneel? Worden deze ook gebruikt voor de energievoorziening in het dorp.

    Groeten en veel plezier, Frank

  • 07 Februari 2012 - 19:25

    Mirjam:

    Volgens mij heb jij een perfect leventje daar.

    Liefs, Mirjam

  • 07 Februari 2012 - 21:28

    Jeremy:

    Hey Bas,

    Leuke verhalen, mooie ervaringen, veel plezier man.

  • 08 Februari 2012 - 07:06

    Gio, Daan En Lessie:

    He vriendjes,
    We krijgen de melding dat er een reisverslag is niet goed binnen, maar des te groter is de verrassing als er ineens twee verhalen blijken te zijn. Superleuk om te lezen waar jullie nu concreet mee bezig zijn. Er liggen leuke uitdagingen daar voor jullie. Heel veel succes en plezier met jullie projecten. We missen jullie!
    XXX van ons

  • 08 Februari 2012 - 08:47

    Martijn En Tessa:

    Hi lieve broer en zus!
    Wat super leuk om allemaal te lezen!
    Klinkt super!
    Ben benieuwd naar de foto's...

    Heel veel plezier en succes nog!
    Liefs en een dikke kus!

  • 08 Februari 2012 - 15:16

    Bob En Joke:

    Vanuit een warm Curaçao is het heerlijk om jullie verhalen te lezen. En vult het in waar jullie voor gingen. Dikke kus

  • 09 Februari 2012 - 12:55

    FRED:

    Ha Bas en Jorien,
    Wat fantastisch om te lezen en petje af voor wat jullie doen.
    Wat ben ik dan toch bekrompen met mijn lesjes in een schooltje in Utrecht Waar maken wij ons dan druk over !! Kortom een diepe buiging voor jullie beiden. Ik hou het in de gaten.
    Met een hartelijke groet,
    Fred

  • 09 Februari 2012 - 13:58

    Jelle:

    Lieve Bas en Jorien,

    Ontzettend leuk om weer van jullie te horen. Zo zijn jullie toch wat dichterbij! Trouwens echt bizar dat we al weer een maand verder zijn en dus al op 33%...

    Hier alles goed, deze week had heel Nederland 11stedenkoorts (gaat helaas niet door). En heel veel zin in de housewarming van komende zaterdag (op een gordijn in de slaapkamer is alles af!)

    Juf Jorien, slaan is niet de meest ideale oplossing. Maar wie niet horen wil... ;)
    Bas de motormuis, ik kijk nu al uit naar de tijd dat we samen kunnen touren! :D

    Goed om te lezen dat jullie iets constructiefs (bijv. de regels) doen en niet alleen maar aan het werk zijn. Dan hebben de mensen daar nog plezier van jullie als jullie er niet meer zijn. Voor de rest klinkt het als een heerlijk leventje, blijven genieten hé.

    Mijn internettijd zit er ook weer op en foto's heb ik niet, dus tot volgende keer!

    Liefs,
    Jelle

  • 11 Februari 2012 - 15:45

    Niels:

    Hé Bas en Jorien,

    Klinkt super om daar te daar ;). Toch wel handig dat je beetje verstand hebt van elektrotechniek! Ben erg benieuwd naar de foto's. Nog heel veel plezier daar, tot over 66 dagen!

    Groeten Niels

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Bas en Jorien

Actief sinds 27 Dec. 2011
Verslag gelezen: 440
Totaal aantal bezoekers 34668

Voorgaande reizen:

15 Januari 2012 - 17 April 2012

Ghana

Landen bezocht: