Week 5: Karimenga - Reisverslag uit Bolgatanga, Ghana van Bas en Jorien - WaarBenJij.nu Week 5: Karimenga - Reisverslag uit Bolgatanga, Ghana van Bas en Jorien - WaarBenJij.nu

Week 5: Karimenga

Door: Bas en Jorien

Blijf op de hoogte en volg Bas en Jorien

14 Februari 2012 | Ghana, Bolgatanga

Lieve allemaal,

Wij zijn weer op ons wekelijkse uitje naar de bewoonde wereld en voorafgaand aan onze lunch, delen wij onze foto's en nieuwste verhalen met jullie. Het wordt in Ghana al lekker vochtig en dat samen met de warmte betekent maar 1 ding; zweten, zweten en zweten. Dit weer houdt aan totdat wij vertrekken in april, dus vanmorgen hebben wij maar even wat korte en koele kleding gekocht (Jorien laten maken met bijpassende hoofddoek uiteraard, foto volgt). Wij kunnen ons geen voorstelling maken van sneeuw op dit moment, maar het zou wel welkom zijn (voor een uurtje of wat).

De foto’s horende bij de verslagen van week 3 en week 4 zijn inmiddels toegevoegd aan die verslagen. Verder bedankt allemaal voor alle reacties. Om antwoord te geven op de vragen:
Daan, Gio en Alessio; aan het eten zijn we inmiddels wel gewend. Alleen gisteren weer iets minder lekkers gekregen. We krijgen iedere middag en avond een warme maaltijd. Iedereen eet hier heel zwaar (letterlijk) en dat is ook wel nodig met dit weer. We hebben een keer spaghetti gemaakt en dat was geen success. Het was wel lekker, maar een uur erna heb je weer honger. We eten veel rijst, TZ, yam met een saus van tomaat, ui, pepers en olie. Fati, onze moeder, begint de hoeveelheid pepers steeds verder op te voeren. Lekker!
Frank; het zonnepaneel was eigendom was de lokale school in het dorp. Ik vermoed dat ze hem van de overheid hebben gekregen, omdat het een overheidsschool is. De school deed er echter niets mee en daarom heeft the Green House hem gevraagd en gekregen. Het paneel is inmiddels op het dak van de fietsenstalling geplaatst. Die moest hiervoor wel eerst aangepast worden, maar hij ligt nu goed en alles kan nu worden opgeladen.
Fred; niets geen bekrompenheid, ook erg belangrijk. “Waar maken wij ons druk over“ is echter wel iets waar je over na gaat denken.


Op de school gaat het heel erg goed. Zelfs in de afgelopen week, toen er een voetbaltoernooi was voor scholen in de buurt en er weinig kinderen waren, waren wel alle leerlingen uit P5 en 6 aanwezig en op tijd! (Jorien 1-0). Met de headmaster is er een nieuw rooster opgesteld waarin staat dat de vaste leerkracht les geeft tot 12.00, waarna zij iedere dag tot 14.00 van mij les krijgen in de bieb. Alle lessen overnemen leek mij niet heel constructief op lange termijn. De leerkrachten leken gisteren erg serieus en enthousiast, dus ik (Jorien) ben heel benieuwd wat er morgen om 12.00 gebeurd :D Ik zit in ieder geval goed op mijn plek als dochter van een leerkracht en een bibliothecaris he mam? haha

Ik (Bas) heb deze week gewerkt aan een kast voor al het beddengoed, het vangen van vissen voor de fish pond (31 stuks) en het maken van een deksel voor op de pond. Met het laatste ben ik nog bezig. Verder veel gelezen en gerust. Echt heerlijk om elke dag weer te bepalen of je gaat zitten of gaat rennen. Sommige dagen zijn erg druk en ben ik met van alles bezig en sommige dagen lig ik lekker op mijn stoeltje bij the Green House een boek te lezen. Sommige van jullie zullen het niet geloven, maar ik heb al een boek of 5 gelezen. Het is inmiddels tijd om gebruik te gaan maken van de lokale bibliotheek. Gelukkig is die, zoals jullie hebben kunnen lezen, heel dichtbij.
Afgelopen zaterdag zijn we voor het eerst naar Pwalugu gefietst. Een dorpje zo’n 5 km van Karimenga, met iets meer voorzieningen, zoals elektriciteit, de mogelijkheid om water te kopen, een barretje en een markt. We hebben hier heerlijk een cola’tje (EUR 0,22) gedronken en hebben daarna het huis van de vader van Fati bezocht. Ze waren erg enthousiast dat we langs kwamen. Verder hebben we voor het eerst van de straat gegeten. Echt super lekker; rijst met spaghetti en een heerlijke rode saus. We zijn inmiddels een paar dagen verder en ook nergens last van gehad. Hier gaan we volgende week zeker weer heen. Lekker even een momentje samen zonder “gestoord” te worden door kinderen e.d.















  • 14 Februari 2012 - 13:05

    Tessa En Martijn:

    Wat leuk om weer wat van jullie te horen! De foto's zijn ook erg leuk om te bekijken!! Hier is bijna al het sneeuw weer weg en is het weer boven nul...
    Jorien, fantastisch wat je allemaal op de scholen doet!! :)
    Ga zo door!! :D

    Liefs xx

  • 14 Februari 2012 - 13:10

    Tessa En Martijn:

    Wat leuk er komen nog steeds meer foto's bij! Net waren het er 5, nu al 11... Bas goed bezig, ook goed voor je eigen conditie! ;)

    Liefs xx

  • 14 Februari 2012 - 13:37

    Jelle:

    HAHA! Vette motor.
    Keep up the good work!
    Liefs

  • 14 Februari 2012 - 13:52

    Bas En Jorien :

    Leuk dat jullie zo snel reageren! Het uploaden duurt ongeveer 2 uur, dus het kan zijn dat jullie e.e.a. dubbel voorbij zien komen, maar dan volgt er dus nog wat tekst of nog een foto... Liefs en tot snel! x

  • 14 Februari 2012 - 14:31

    Amarens:

    Jorien, kan je wel rechtop staan in de 'douche'? :-)

    Top om 'erbij' te zijn.
    X,
    Amarens


  • 14 Februari 2012 - 16:45

    Bob En Joke:

    Lieve Bas en Jorien
    Wat een super leuke foto's en goed weer wat van jullie te horen en vooral ook te zien dat het goed gaat met jullie. Ja Jorien zit toch in je genen! :-) Mooie strakke kast Bas wel met spijkers zo te zien of.. ?? Mooie foto´s van jullie Fam. en gezellig bedlinnen gemaakt op een oude singer! Lieve schatten het was weer leuk om te lezen succes met de warmte en zo tot volgende week 'hopelijk' maar weer! DIKKE kus

  • 14 Februari 2012 - 18:02

    Anjo:

    Geweldig leuke foto's en prachtig mooi werk!!!
    Fijn dat het goed met jullie gaat en dikke kus vanuit Alphen!

  • 15 Februari 2012 - 04:29

    Marleen:

    Tjonge, dat klinkt echt allemaal heel leuk. En jullie schrijven het ook zo gezellig op.
    Geen heimwee naar Boerenkool dus! Het eten daar wordt steeds pittiger. En lekkerder dus. Hm, van wie heb je dat? De cursus komt je vast goed van pas nu Bas? Met al je houtklussen! Het oogt op de foto's ontspannen, hoop dat het ook zo voelt. Denk het wel.
    En Jorien voor de klas. Staat je goed. Met de taal lukt het ook goed? Of toch ook Engels hier en daar?
    En de luxe die je mist went ook wel, zo te zien, hè Jorien? Net kamperen. Goed hoor.
    Jullie zijn al een maand weg. Het gaat snel. Geniet er van. Liefs,
    Marleen.

  • 15 Februari 2012 - 13:37

    Frank H:

    Lieve Jorien en Bas,

    Zit hier in China (Suzhou; mooie stad) in mijn eentje in het hotel te eten. Echt niet saai want ze hebben WIFI dus kan ik op mijn gemak jullie reisverslag en aanverwante foto's lezen en bekijken onder het gemak van lekker eten en een drankje (of twee). Zo kom je de avond wel door. Zover van elkaar en zo dichtbij. Leuk om dit met jullie te delen. Geniet ervan! Heb zelf ook wat meegemaakt. Van het weekend was ik in Chengdu wat bekent is van het grootste voortplantingscentrum van de wereld voor Pandas en daar ook de grootste verzameling van heeft. Ikzelf had nog nooit een Panda in het echt gezien dus dat leek mij wel wat. Nu het was echt de moeite waard en heb dus oneindig veel fotos genomen. Vooral de kleintjes zijn om op te eten. Nu moeten jullie weten dat Pandas een heel bijzonder bestaan hebben. Ze eten of ze slapen dus met jaloezie heb ik dit mogen aanschouwen. Wat relaxed en Zen zijn deze dieren! De kleintjes slapen voornamelijk in de bomen in allerlei standjes dus je kunt je voorstellen dat ik hier uren naar gekeken heb. Na de taxi teruggenomen te hebben naar het hotel wilde ik snel kijken hoe de fotos eruit zagen. Oeps, bleek dat ik de camera in de Taxi had laten liggen (gebeurt mij anders nooit). Balen natuurlijk (vooral voor de kiekjes) en ook al heb ik met 100% hulp van mij Chinese collega uiteindelijk de Taxi chauffeur weten op te speuren, hij zij van niets te weten (ja, ja) en was dus alles kwijt. Hoe dan ook de volgende dag de politie in geschakeld en die nemen dit soort dingen bijzonder serieus. Met loeiende sirenes met een Taxi achter de politiemotor naar het hoofdstation. Daar aangekomen bleek er een "klant" ons voor te zijn die ook iets "verloren" te zijn: haar dochter. Zij in dikke tranen, ik berustend en relatieverend. Ik koop wel een nieuwe camera en mocht het mij gegeven zijn zal ik de Pandas opnieuw bezoeken.....

    Liefs, Frank

  • 15 Februari 2012 - 14:26

    Milou:

    Rijst met spaghetti? Dat klinkt toch heel vies hoor! Leuk dat jullie het zo naar de zin hebben. Ik zou ook best een uurtje even jullie weer hier willen hoor...

    Gaan jullie ze ook nog leren dansen? Hihi

    Groetjes!

  • 15 Februari 2012 - 19:57

    Daan, Gio En Lessie:

    Superleuk dat jullie het digitale logboek regelmatig updaten! Jorien, geweldig om je voor de klas te zien staan, lekker nonchalant met je hand in je zak. Bas, vette kast man! De sneeuw is hier inmiddels weer verdwenen en de Elfstedentocht is er nooit gekomen.

    Groetjes!

    ps. Hebben jullie de Handy Wipe al geintroduceerd?

  • 16 Februari 2012 - 09:37

    Gerda Bos:

    Heerlijk om weer van jullie te horen en natuurlijk de fotos te zien. Geniet van de leuke verhalen. Dikke kus van de bosjes

  • 16 Februari 2012 - 11:53

    Astrid:

    Geweldig weer om die reisverslagen te lezen. We krijgen hier een steeds betere indruk van jullie leven daar. Ik hoop dat jullie er nog volop van genieten! Het weer is hier inmiddels weer omgeslagen hoor, weer een graadje of 8 boven nul. Die foto van Jorien op de fiets vind ik trouwens fantastisch! Hahaha!
    Dikke kus!

  • 16 Februari 2012 - 23:46

    Agnes En Iris :

    We komen misschien volgende week of die week erna bij jullie langs. Hadden gehoord dat er een Big party is ofzo=P Zien jullie gauw!

  • 18 Februari 2012 - 12:05

    Nicolien:

    Lieve Bas en Jorien wat geweldig allemaal om te lezen. Eigenlijk moest iedereen dit een keer in zijn leven doen. Het zijn maanden en ervaringen die je nooit meer vergeet. Jammer ik ben er te oud voor. Hartelijk groet Co en Nicolien

  • 14 Maart 2012 - 10:55

    Rien:

    Ha Jorien en Bas,

    Leuk om jullie verre reis op deze wijze te mogen "mee beleven".
    Als jullie weer terug zijn drink ik graag weer een kop koffie met je.

    Hartelijke groet,
    Rien

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Bas en Jorien

Actief sinds 27 Dec. 2011
Verslag gelezen: 364
Totaal aantal bezoekers 34673

Voorgaande reizen:

15 Januari 2012 - 17 April 2012

Ghana

Landen bezocht: