Week 6: Karimenga - Reisverslag uit Bolgatanga, Ghana van Bas en Jorien - WaarBenJij.nu Week 6: Karimenga - Reisverslag uit Bolgatanga, Ghana van Bas en Jorien - WaarBenJij.nu

Week 6: Karimenga

Door: Bas en Jorien

Blijf op de hoogte en volg Bas en Jorien

21 Februari 2012 | Ghana, Bolgatanga

Pfff. Week 6 alweer. Het gaat steeds harder. Eerst maar het belangrijkste nieuws; het heeft geregend! Na een verschrikkelijk heet weekend werd het maandagmiddag ineens bewolkt. Grote zwarte wolken en een sterke wind. Natuurlijk hadden Jorien en ik net besloten om op zondagmorgen ons bed naar buiten te verplaatsen. Zaterdagnacht is niet geheel droog verlopen, laten we maar zeggen. En onze net gebouwde kamer voor Godwin, nog zonder dak, deuren en ramen, leek ons erg geschikt om de warme nachten in door te brengen. Een fraaie constructie voor de klamboe en het groene spandoek die we mee hebben genomen diende als zonnescherm. Het was ons eigen kleine Green House. Maar goed, zoals gezegd, begon het maandag aan het begin van de avond te regenen. Een flinke bui, maar de hoeveelheid water viel mee. We hebben hierna nog lekker droog en koel kunnen eten. De temperatuur was in een uur gedaald van 37 naar 29 graden (ongeveer), heerlijk. Gevolg was wel dat het bed, na 1 nacht heerlijk slapen, weer naar binnen kon. Vannacht was het ook heerlijk koel en hebben we geslapen als babies. Vanochtend heeft het van 6 tot 9 weer geregend; een beetje Nederlandse zeikregen. En nu zijn we weer in Bolga.

Zaterdag hebben we een uitstapje gemaakt naar het nabijgelegen Tongo, de Tongo Hills en Tengzug. We zijn vroeg vertrokken aangezien het een warme dag zou worden en we veel moesten gaan lopen. Eerst met de tro-tro naar Bolga. Op het "station" even vragen waar de tro-tro naar Tongo vertrekt. Reactie: "Jullie witten (solominja) moeten maar een taxi nemen naar Tongo, de tro-tro naar Tongo heeft geen haast." Wij gelukkig ook niet, dus werden we toch maar naar de tro-tro gebracht. Gelukkig zaten er al meer mensen, want de tro-tro vertrekt als hij VOL zit, echt helemaal vol. Zeg maar sardientjes in een blikje. 19 personen in een minibus. Toet-toet.

Vanuit Tongo was het een kleine 5 km lopen naar Tengzug, heuvel op. Erg mooie omgeving met heuvels en rotsen. Naast de omgeving staat Tengzug ook bekend om zijn shrines (heilige, spirituele plekken). Wij hebben een mooie rondleiding gekregen door het dorp en de belangrijkste Shrines. De hoofdshrine ligt na een flink stuk klauteren verscholen in de rosten. En is alleen te bezoeken zonder schoenen, opgerolde broekspijpen en topless (dit geldt voor mannen en vrouwen). Voor de terugweg naar Tongo hebben we het voorstel van onze gids maar geaccepteerd; een snelle rit met z'n 3-en op zijn motor naar beneden. Vervolgens lunchen, de tro-tro naar Bolga, nog even een biertje pakken en de tro-tro naar Karimenga. Een zeer geslaagde dag.

Ow en Gio, de handy wipe is geflopt. De tijd gaat hier erg hard en de bewoners prefereren nu toiletpapier (of een krant) boven de handy wipe. Wellicht moeten we op zoek naar een achtergebleven dorpje waar we het gat in de markt kunnen vullen.

Voor alle "oude" mensen onder ons (o.a. Frank en Nicolien): Je bent echt nooit te oud om dit te doen! Het valt ons erg mee om ons aan te passen, de mensen zijn zo vriendelijk en behulpzaam. Leeftijd kan zeker geen excuus zijn om dit niet te doen.

De temperatuur begint hier na een natte en koele ochtend weer op te lopen. Het is nog steeds bewolkt, waardoor de luchtvochtigheid erg hoog is en dat betekent maar weer 1 ding: zweten.

• 21 Februari 2012 - 12:39

Bob En Joke:

Hé lieve schatten hoopte al dat jullie er weer waren! hihi Heerlijk z´n beetje regen. Maar voor hier klinkt het nog steeds warm hoor 29gr. Jullie eigen Green House klinkt knus. Komt het spandoek toch van pas. Slapen als babies? Heerlijk! Ook mooi z'n uitstapje om meer van het land te zien te zien. Nou een goed weekje en misschien weer tot volgende week? Dikke kus van ons

• 21 Februari 2012 - 13:17

Joke:

Oh zie nu de foto's die er bij zitten. Hadden jullie al gezegd hé met vertraging.:-) Luguber die schedels er zo tussen. Jullie zien er een stuk beter uit! liefs

• 21 Februari 2012 - 15:57

Carmen:

hey daar, leuk alweer een berichtje van jullie en wat vliegt de tijd inderdaad!!! fijn dat jullie het zo naar je zin hebben, en je zo thuis voelt daar. wij hebben net de laatste carnavalsdag achter de rug, net met de kinderen gehost in de stad, ha ha, was gezellig, liefs, ook van peter tadeo en maite, xxxx

• 22 Februari 2012 - 10:02

Daan:

Lieve vriendjes,
    Wat fijn dat jullie het nog steeds zo naar jullie zin hebben. Super om weer even te lezen en bekijken wat jullie bezig houdt. Maar inmiddels zou ik ook graag weer even live bijkletsen. ik mis jullie!
    XXX

• 22 Februari 2012 - 11:19

Tessa & Martijn:

Hey lieverds! Klinkt allemaal weer geweldig! Het gaat snel inderdaad maar jullie zijn nog niet over de helft :)
    Geniet ervan! We missen jullie!
    Liefs xx

• 22 Februari 2012 - 14:22

Milou:

Hey! Hebben jullie de zon wel deze kant opgestuurd tijdens de regen?!

Raar, vaak moet je bij het bezoeken van heilige plekken juist alles bedekken, maar daar moet je topless! Bijzonder...

• 22 Februari 2012 - 16:39

Jelle:

Wat leuk om weer een verslag te lezen. Blijven genieten!
    LIEFS!

• 24 Februari 2012 - 10:21

Daan, Gio En Lessie:

Neeee... dachten we het gat in de markt te hebben gewonnen, was Page ons weer voor!!! Haha, zonder dollen, jullie heldenstatus stijgt met de dag hierzo. En Bas, nice tan!

• 24 Februari 2012 - 14:04

Danique:

Ziet er naar uit dat jullie het super naar je zin hebben! Genieten!!

• 25 Februari 2012 - 10:47

Oma Cornelissen:

ha lieve jorein en bas, die 5 km bevalt dat nog, jullie zijn het misschien niet gewend? Fijn dat jullie een paar leuke dagen hebben gehad tussen het werken door. Succes op de school, en overige werkzaamheden. Leuke foto's, krijg toch een beetje een indruk hier in het kwakkelige holland.
    Doe je best en tot horens/ziens/facebooks met mijn biepkaart! Oma C.

• 26 Februari 2012 - 07:36

Chris En Monique:

We houden alles een beetje bij via jullie blog, maar het klinkt allemaal als een super onvergetelijke ervaring!! Mooi werk hoor! Geniet er nog van

Liefs van ons
    Chris en monique